18مارس 2024- شیوع روزافزون دیابت در سراسر جهان منجر به افزایش زخم های دیابتی مانند زخم پای دیابتی شده است که درمان آن چالش برانگیز است و می تواند منجر به قطع عضو شود. از سوی دیگر، اثربخشی محدود درمان‌های سنتی، بر نیاز فوری به راه‌حل‌های نوآورانه تاکید دارد.

در این مطالعه ی جدید که در مجله Burns & Trauma منتشر شد، تیمی از بیمارستان Shengjing دانشگاه پزشکی چین به کشف مهمی دست یافتند. آنها دریافتند که اگزوزوم های به دست آمده از سلول های بنیادی مزانشیمی چربی(ADSC-Exos)، روند بهبودی زخم های پوستی موش های دیابتی را به شدت بهبود می بخشند.

در زخم های دیابتی، سطوح بالای گلوکز فرآیندهای سلولی طبیعی از جمله اتوفاژی را مختل می کند که منجر به اختلال در بهبودی می شود. این مطالعه به طور دقیق از طریق یک مجموعه آزمایشات پیچیده - از تجزیه و تحلیل مولکولی در کشت‌های سلولی تا سنجش جامع ترمیم زخم در مدل‌های موش دیابتی - نشان داد که درمان با اگزوزوم‌های مشتق از این سلول‌های بنیادی اتوفاژی را بازیابی می‌کند، سلول‌های پوست را احیا می‌کند و بسته شدن زخم را تسریع می‌کند.

نکته مهم این است که این رویکرد با اختلالات سلولی زمینه ای ناشی از دیابت مقابله می کند و یک استراتژی بسیار موثر برای بهبود ترمیم زخم ارائه می دهد. این تحقیق مسیرهای جدیدی را برای توسعه درمان های پیشرفته برای بیماران دیابتی باز می کند که به طور بالقوه مدیریت زخم های دیابتی را تغییر می دهد و نیاز به اقدامات شدید مانند قطع عضو را کاهش می دهد.

محقق ارشد این تحقیقات، دکتر Zhe Wang از بخش آسیب شناسی بیمارستان Shengjing دانشگاه پزشکی چین، گفت: مطالعه ی ما نه تنها نقش محوری اتوفاژی در بهبود زخم را برجسته می کند، بلکه راه های جدیدی را برای درمان زخم های مزمن دیابتی از طریق ADSC-Exos باز می کند."

استفاده ازADSC-Exos ، یک استراتژی درمانی امیدوارکننده برای بهبود زخم دیابتی است. با افزایش اتوفاژی،ADSC-Exos  عملکرد سلول های اپیدرمی را بهبود می بخشند و بسته شدن سریع و موثر زخم را تسهیل می کنند. این استراتژی درمانی می تواند به طور چشمگیری کیفیت زندگی افراد دیابتی را بهبود بخشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-03-stem-cell-messages-fast-track.html